About the development strategy of education in modern Russia

  • Khazhismel G. Tkhagapsoev Kabardino-Balkar State University, Nalchik gapsara@rambler.ru
How to Cite
Tkhagapsoev K.G. About the development strategy of education in modern Russia. Humanities of the South of Russia. 2016. No. 1. P. 103-119. (in Russ.).

Abstract

Education strategy in modem Russia are analyzed in terms of their adequacy to the real challenges faced by the country and the objectives of its development in the future.The conclusion is unsystematic and not refunding now prevailing in the country strategies for educational development, the dominance of these ideas and practices politically radical liberalism of the 90s. The question about the need to adjust these strategies with the actual features of the present stage of Russian civilizational transformation, including the severity of the request for the formation of the Rus­sian identity and the role of the province and its cultural system in the historical fate of Russia.
Keywords:
education, university, knowledge society, the crisis of education, the strategy of the development of education, the Bologna process, identity, globalization

Author Biography

Khazhismel G. Tkhagapsoev, Kabardino-Balkar State University, Nalchik
Doctor of Philosophy, professor of the De­partment of Philosophy

References

РидингсБ. Университет в руинах. М.: ГУ-ВШЭ, 2010. 300 с.



Белоцерковский А.В. Дороги, которые мы выбираем // Высшее образование в России. 2010. № 2. С. 32-39.



Ивахненко Е.Н. Российский университет перед лицом принудительных эпистем неоглобализма // Высшее образование в России. 2008. № 2. С. 122-129.



Панарин А.С. Политология. М.: Университет, 2000. 320 с.



Юревич А.В. Асимметричное будущее // Вопросы философии.



№ 7.



Мамчур Е.А. Фундаментальная наука и современная технология // Вопросы философии. 2011. № 3. С. 80-89.



Горохов В.Г. Проблема технонауки-связь науки и технологий // Философские науки. 2008. № 1. С. 33-57.



Роджеро Дж. Из руин в кризис: об основных трендах в жизни глобального университета // http//magazins.russ/nz/2011/3.



Медведев С.А. Болонский процесс, Россия и глобализация // Высшее образование в России. 2006. № 3. С. 31-37.



Долженко О., Тарасова О. Будущее: информационного многознания или человек понимающий? // Высшее образование в России. 2009. № 8. С. 32-40.



Байденко В.И. Болонские преобразования: проблемы и противоречия. 2009. № 11. С. 26-41.



Хагуров Т.А. Высшее образование между служением и услугой // Высшее образование в России. 2011. № 4. С. 47-58.



Белоцерковский А.В. О качестве и «количестве» образования // Высшее образование в России. 2011. № 4. С. 3-10.



ТхагапсоевХ.Г. Университет в современной России: технология как стратегический горизонт? // Высшее образование в России. 2011. № 4. С.58-62.



Давыдов А.П. Инверсия как культурное основание цикличности в развитии (к вопросу об объекте деконструкции в русской культуре) // Философские науки. 2010. № 1. С. 25-30.



Тхагапсоев Х.Г. Идентичность как философская категория и мера бытия // Философские науки. 2011. № 1 (специальный выпуск). С. 10-26.



Шеуджен Э.А. О «национальной историографии», «национальных историках», «своей истории» и «историописаниях» // Научная мысль Кавказа. 2012. № 2. С. 90-99
Citation Formats
Other cite formats:

APA
Tkhagapsoev, K. G. (2016). About the development strategy of education in modern Russia. Humanities of the South of Russia, (1), 103-119. Retrieved from https://jour.fnisc.ru/index.php/hsr/article/view/3485
Section
HIGHER EDUCATION: PROBLEMS AND PROSPECTS