Humanitarianism and humanization of education
How to Cite
Gerasimov G.И. Humanitarianism and humanization of education. Humanities of the South of Russia. 2016. No. 1. P. 129-139. (in Russ.).
Abstract
The point of the emergence of the need for education’s humanization is considered in the article. From this point of view the author’s understanding of education’s humanitarianism is offered, different approaches to the possibilities of education’s reforming and to the role of humanization in this process are analyzed. The characteristic features of humanitarian way of thinking as a specific way of relationship between human and the world are considered in detail. On this basis the main problems of education’s reforming that are solvable in the process of its humanization are formulated.
Keywords:
humanization, humanitarian way of thinking, liberal education, cul¬tural conformity school, the content of education, technocratic way of thinking
References
Тхагапсоев Х.Г. Гуманитарные технологии: методологические проблемы и ценностные измерения // Научная мысль Кавказа. 2009. № 1.
Зинченко В.П. Образование. Мышление. Культура // Новое пе-дагогическое мышление. М., 1989.
Гусинский Э.Н., ТурчаниноваЮ.И. Образование личности. М., 1994.
Зинченко В.П., Моргунов Е.Б. Человек развивающийся. М., 1994.
Розов Н.С. Философия гуманитарного образования. М., 1993.
Шевелева С.С. Открытая модель образования (синергетический подход). М., 1997.
Гребнев Л.С. Общество, учебные заведения, академические свободы (образование в России: грань тысячелетий) // Мир России. 2001. № 4.
Михайлов Ф.Т. Основание теории образовательной деятельно-сти // Философские исследования. 1993. № 2.
Розов Н.С. Философия гуманитарного образования. М., 1993.
См.: Геллер М. Культуросообразная школа // Гуманитаризация образования: Материалы круглого стола пресс-клуба «Учительской газе¬ты». М., 1999.
Зинченко В.П., Моргунов Е.Б. Человек развивающийся. М., 1994.
Тхагапсоев Х.Г. Гуманитарные технологии: методологические проблемы и ценностные измерения // Научная мысль Кавказа. 2009. № 1.
Там же.
Там же.
Зинченко В.П., Моргунов Е.Б. Человек развивающийся. М., 1994.
Зинченко В.П. Образование. Мышление. Культура // Новое пе-дагогическое мышление. М., 1989.
Гусинский Э.Н., ТурчаниноваЮ.И. Образование личности. М., 1994.
Зинченко В.П., Моргунов Е.Б. Человек развивающийся. М., 1994.
Розов Н.С. Философия гуманитарного образования. М., 1993.
Шевелева С.С. Открытая модель образования (синергетический подход). М., 1997.
Гребнев Л.С. Общество, учебные заведения, академические свободы (образование в России: грань тысячелетий) // Мир России. 2001. № 4.
Михайлов Ф.Т. Основание теории образовательной деятельно-сти // Философские исследования. 1993. № 2.
Розов Н.С. Философия гуманитарного образования. М., 1993.
См.: Геллер М. Культуросообразная школа // Гуманитаризация образования: Материалы круглого стола пресс-клуба «Учительской газе¬ты». М., 1999.
Зинченко В.П., Моргунов Е.Б. Человек развивающийся. М., 1994.
Тхагапсоев Х.Г. Гуманитарные технологии: методологические проблемы и ценностные измерения // Научная мысль Кавказа. 2009. № 1.
Там же.
Там же.
Зинченко В.П., Моргунов Е.Б. Человек развивающийся. М., 1994.
Citation Formats
Other cite formats:
APA
GerasimovG. И. (2016). Humanitarianism and humanization of education. Humanities of the South of Russia, (1), 129-139. Retrieved from https://jour.fnisc.ru/index.php/hsr/article/view/3372
Section
HIGHER EDUCATION: PROBLEMS AND PROSPECTS




