Проблемы чтения в новой цифровой реальности (на примере школьников) Часть 2
Аннотация
Литература
Солдатова, Г. В. Цифровое поколение как вызов образованию в сетевом столетии [Электронный ресурс] // Официальный сайт ФИРО. 2017. URL: http://www.firo.ru/wp-content/ uploads/2017/11/3_Солдатова.pdf (дата обращения: 07.03.2020).
Ясюкова, Л. А. Прогноз и профилактика проблем обучения в начальной школе. Комплект для общеобразовательных школ и гимназий. Санкт-Петербург: ИМАТОН, 2006.
Comparing Parent-Child Co-Reading on Print, Basic and Enhanced E-book Platforms 2012. Joan Ganz Cooney Center. URL: http://joanganzcooneycenter.org/publication/quickreport-printbooks-vs-e-books/ (дата обращения: 07.03.2020).
Dehaene, S. Reading in the brain: the New Science of How We Read. Penguine Books, 2010. 388 р.
Dillon, A., Gabbard, R. Hypermeida as an Educational Technology: a Review of the Quantitative Research Literature on Learner Comprehension, Control and Style. Educational Research. 1998. Vol. 68. № 3. Р. 322–349. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543068003322
Golan, D., Barzillai, M., Katzir, T. The Effect of Presentation Mode on Children’s Reading Preferences, Performance, and Self-evaluations. Computers & Education. 2018. № 126. Р. 346–358. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.08.001
Katzir, T., Kim, Y-S., Lesaux, N. K. The Role of Reading Self-Concept and Home Literacy Practices in Fourth Grade Reading Comprehension // Reading and Writing. 2009. 22 (3). Р. 261–276. DOI: 10.1007/s11145-007-9112-8
Mangen, A., Walgermo, B., Kolbjørn, B. Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension. International Journal of Educational Research. 2013. Vol. 58. Р. 61–68. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2012.12.002
Snow, C. Reading for Understanding: Toward a Research and Development Program in Reading Comprehension // Official site RAND. 2002. URL: https://www.videnomlaesning.dk/media/2526/ reading-for-understanding.pdf (дата обращения: 07.03.2020).
Thumala Olave, M. A. Reading matters: Towards a cultural sociology of reading // Am J Cult Sociol. 2018. № 6. P. 417–454. URL: https://doi.org/10.1057/s41290-017-0034-x (дата обращения: 07.03.2020).
Uncapher, M., Lin, L., Rosen, D, Kirkorian, H, Baron, N, Bailey, K., Cantor, J., Strayer, D., Parsons, T., & Wagner, A. Media Multitasking and Cognitive, Psychological, Neural, and Learning Differences // Pediatrics 140. (Supplement 2). 2017. P. 62–66. DOI: 10.1542/peds.2016-1758D
Wolf, M. Proust and the Squid: The Story and Science of the Reading Brain. HarperCollins Publishers. 2007. 314 р.
Поступила: 20.07.2019
Опубликована: 01.04.2020